Ewolucja urzędu Prezydenta w III RP i jej wpływ na dzisiejszą role w państwie
„Władza wykonawcza (egzekutywa) jest władzą bezpośrednio zarządzającą sprawami państwa. W Polsce organami egzekutywy są Prezydent Rzeczypospolitej, Rada Ministrów, zwana popularnie rządem, Premier (Prezes Rady Ministrów) oraz organy administracji rządowej.
Aby zrozumieć istotę władzy wykonawczej w Polsce w poniższej pracy chciałabym przedstawić zmiany, jakie zaszły w urzędzie Prezydenta w naszym kraju. Tą ewolucję urzędu prezydenckiego można podzielić na trzy fazy:
I 1989 - 1992 – okres przemian okrągłego stołu;
II 1992 – 1997 – okres obowiązywania małej konstytucji;
III 1997 do dziś – konstytucja z 2 kwietnia 1997 r.
W pierwszym etapie transformacji ustrojowej w Polsce na mocy porozumień
„okrągłego stołu” (06.02. – 05.04.1989) przywrócono urząd
Prezydenta. Było to możliwe dzięki nowelizacji konstytucji z 22
lipca 1952 r. dokonanej w dniu 7 kwietnia 1989 r. Przywracała ona
instytucje Prezydenta, jako organ władzy wykonawczej oraz Senat jako drugą
izbę parlamentu. Prezydent miał być wybierany przez Zgromadzenie
Narodowe tj. połączone izby Sejmu i Senatu. Dnia 9 lipca 1989 r. ZN
przewagą jednego głosu na urząd Prezydenta
wybrało Wojciech Jaruzelskiego. W 1990 r. odbyły się po raz
pierwszy w
historii Polski powszechne wybory prezydenckie. W drugiej turze 9 grudnia
1990 r. prezydentem wybrano Lecha Wałęsę, który uzyskał
74,25% głosów. Można powiedzieć, iż jego osobowość
oraz styl uprawiania polityki znacznie wpłynęły na rolę
prezydenta w Polsce. Lech Wałęsa dążył, bowiem do
wzmocnienia swej władzy, poprzez autorytarny styl uprawiania polityki. Wyraźnie
wzorował się na autorytarnych rozwiązaniach IIRP za okresów rządów
marszałka Piłsudskiego. Prezydent był wówczas
odpowiedzialny tylko przed „Bogiem i Historią’. W owym okresie
nie do końca określone były kompetencje głowy państwa
np. nie rozdzielono
przejrzyście kompetencji w zakresie polityki zagranicznej, co stało się
przyczyną głośnego konfliktu w maju 1992 r. między
prezydentem a rządem Jana
Olszewskiego w sprawie traktatu polsko-rosyjskiego
Drugi etap to czas obowiązywania tzw. Małej konstytucji, w której
częściowo zostały zawarte propozycje prezydenta Wałęsy.
Została ona podpisana w dniu 17października 1992 r. Dawała ona
silniejszą pozycję Prezydentowi w organach władzy. Był on
nie tylko zwierzchnikiem sił zbrojnych, ale także wyznaczał
kierunki polityki zagranicznej, mógł rozwiązywać parlament, a do
obalenia jego weta potrzebna była większość 2/3 Sejmu.
Prezydent miał również prawo ingerować w skład rządu,
poza tym, że powoływał i
odwoływał Premiera-powołanie szefów MSZ, MON i MSW wymagało
jego aprobaty.
Faktycznie jednak prezydent Wałęsa zapewnił sobie na tyle decydującą
rolę przy powoływaniu szefów powyższych resortów, że zwykło
się je zwać resortami„prezydenckimi”. W owym czasie system
polityczny Polski najbliżej zbliżony był do systemu
prezydencko-parlamentarnego. Silne były tendencje wzmocnienia roli
prezydenta. Wszystkie główne siły polityczne zgadzały się,
co do wyboru prezydenta w wyborach powszechnych różniły je tylko
zakres kompetencji głowy państwa, co wiązało się z oceną
prezydentury Wałęsy. Sytuacja zmieniła się zasadniczo po
zmianie głowy państwa w 1995 r.
Ostatnim etapem, który możemy wyróżnić to właśnie
prezydentura Aleksandra Kwaśniewskiego i wejście w życie
konstytucji. Nowy prezydent Aleksander Kwaśniewski był zwolennikiem
ograniczenia władzy prezydenckiej i wprowadzenia systemu
parlamentarno-gabinetowego. To znalazło swój wyraz w ustawie
konstytucyjnej z dnia 2 kwietnia 1997 r.
Uchwalona głosami SLD, PSL, UW, UP konstytucja wprowadzała system
parlamentarno-gabinetowy, w którym największą rolę odgrywać
ma premier, jego zakres kompetencji najbliższy jest do systemu
kanclerskiego obowiązującego w RFN. Prezydent w świetle obowiązującej
obecnie konstytucji jest wraz z rządem organem władzy wykonawczej.
Jest głową państwa, zwierzchnikiem sił zbrojnych powołuje
rząd, może tylko w dwóch przypadkach rozwiązać parlament
(nie uchwalenie budżetu i niepowołanie rządu), do odrzucenia jego
weta wystarczy większość 3/5 głosów Sejmu. Jednak Prezydent
ma inicjatywę ustawodawczą, on także wskazuje kandydata na
premiera po wyborach, jego rola
wciąż, więc jest znaczna, pozycję prezydenta wzmacnia także
sposób jego wyboru – wybory powszechne, które dają mu mandat narodu do
sprawowania władzy. Obecna konstytucja nie reguluje do końca podziału
kompetencji między prezydentem a rządem, w rezultacie mamy rodzaj dwuwładzy
np. w dziedzinie polityki zagranicznej. Znaczenie pozycji prezydenta zależy
także od osoby sprawującej ten urząd oraz od aktualnej sytuacji
politycznej- im słabszy rząd tym silniejszy prezydent i na odwrót.
Pozycja Prezydenta w Polsce jest obecnie słabsza od np. Prezydenta USA, który
jest jednocześnie szefem rządu, ale silniejsza od np. Prezydenta RFN,
który pełni rolę głównie reprezentacyjne.
Reasumując Prezydent w Polsce jest obecnie jednym z dwóch, obok rządu
organów władzy wykonawczej, jednak bezpośrednią władzę
sprawuje premier, Prezydent jest kimś w rodzaju arbitra, który może w
określonych sytuacjach ingerować w pracę rządu czy
parlamentu np. poprzez weto czy inicjatywę ustawodawczą. Rozdział
kompetencji między prezydenta a rząd nie jest w obecnej konstytucji
przejrzyście uregulowany, stąd mogą niekiedy zdarzać się
konflikty kompetencyjne. Jednak w sytuacjach kryzysowych rola prezydenta
wzrasta, co mogliśmy zauważyć.
Bibliografia:
1. Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 r.
2. Mała konstytucja z 17października 1992 r.
3. „Leksykon politologii wraz z Aneksem o: reformie samorządowej, wyborach do sejmu, prezydenckich oraz gabinetach rządowych” praca zbiorowa pod red. naukową: Andrzeja Antoszewskieg i Ryszarda Herbuta