Brodzik Karolina
„Media
i władza. Demokracja, wolność przekazu i publiczna debata w
warunkach globalizacji mediów”
Piotr Żuk
Zachęcam do przeczytania
książkę „Media i władza. Demokracja, wolność
przekazu i publiczna debata w warunkach globalizacji mediów” Piotra Żuka
, profesora Instytutu Socjologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Treść
książki pozwola po części zrozumieć sytuację jaka
zaistniała w Polsce to jest spór miedzy dziennikarzami a politykami i
liczne niewyjaśnione posunięcia mediów. Autor podkreśla, że
dostrzeżenie związku między komunikatami mediów – jednym z głównych
ogniw współczesnego przemysłu kulturalnego – a kształtem i
charakterem istniejących stosunków społecznych nie wymaga szczególnie
pogłębionych analiz socjologicznych. Odrobina wyobraźni i wrażliwości
społecznej pozwala dostrzec produkty i odbicia wirtualnego świata mediów
w świecie realnym. To już nie media stanowią skrzywioną kalkę
rzeczywistości, którą widzimy za oknem. Jest zupełnie odwrotnie
– to codzienność staje się mniej lub bardziej udaną kopią
obrazów medialnych.
Książka ta jest upomnieniem się o prawo do swobodnego i
rzetelnego przepływu informacji nieograniczonego ani przez siły rynku
i ekonomii, ani przez władzę polityczną i struktury państwa.
Oddawany Czytelnikowi tom odrzuca przesłodzony, oficjalny obraz mediów
początków XXI wieku i stara się ukazać rzeczywiste relacje między
sferą władzy a środkami masowego przekazu. Wśród tych, którzy
wierzą w „wolne media” oraz w medialny wizerunek polityki – książka
może wyzwolić twórczą złość. Dla tych, którzy
nie wierzą, że polityka wygląda tak, jak pokazują wiadomości
telewizyjne oraz nie chcą ufać zapewnieniom elit o braku cenzury i
kontroli informacji, przekazywany zbiór jest dobrą odskocznią od
codziennych mitów . Książka skłania do zastanowienia się
nad rolą mediów i papieru jako nośnika informacji we współczesnym
świecie. Pokazuje do jakich celów to medium jest używane i nadużywane
jako najnowocześniejszego i najszybszego obecnie środka przekazu
informacji. W publikacji zanalizowano ponadto relacje między mediami a
polityką, wskazując na niebezpieczeństwa wynikające z ich
związków. Autor dokonuje też krytycznej analizy roli środków
masowej informacji, omawiając współczesne konflikty medialne i
niemedialne i odsłania mechanizmy i prawidłowości decydujące
o charakterze tych konfliktów.
Autorzy tomu (zgodnie ze spisem treści); Piotr Żuk ale i Krzysztof T.
Toeplitz, Teresa Święćkowska, Jarosław Klebaniuk, Sławomir
Czapnik, Antoni Sułek, Jerzy Kochan, Sebastian Michalik, Piotr Rymarczyk,
Marek Krakowski, Przemysław Wielgosz, Aleksandra Koś, Katarzyna
Szumlewicz, Katarzyna Chmielewska, Tomasz Żukowski, Piotr Szumlewicz, Ewa
Majewska, Przemysław Gulda, Michał Kozłowski, Beata Kowalska,
Adam Nowak w sposób obrazowy ukazują szeroki i usystematyzowany przegląd
aktualnego stanu wiedzy o funkcjonowaniu mediów masowych w demokracji. Media
masowe rozpatrywane są pod kątem ich rosnącej roli w rozwiniętym
systemie społecznym, tzn. jako pośrednicy w komunikacji między
instytucjami systemu i resztą społeczeństwa oraz jako producenci
i dostawcy kultury popularnej. Centralne miejsce mediów masowych w systemie
czyni z nich kluczowy element trzech różnych układów zależności
i praktyk: są istotnym ogniwem demokratycznego systemu politycznego
("czwartą władzą"), są też ważnym
stymulatorem gospodarki i lukratywną dziedzina biznesu, to wreszcie główne
źródło rozrywki dla większości społeczeństwa.Mimo
wielu zasadniczych podobieństw, media masowe dzielą dość
istotne różnice wynikające z techniki przekazu, skali działania
oraz statusu prawnego (media komercyjne, publiczne, niekomercyjne). Te podobieństwa
i różnice analizowane są w perspektywie procesów komunikowania
masowego, czyli w sferze działalności nadawczej, świata
przedstawionego w mediach, zachowań i reakcji odbiorców.
Książka szczególnie
polecam przyszłym dziennikarzom czy już studentom dziennikarstwa,
komunikacji społecznej, public relations, reklamy, kulturoznawstwa,
socjologii społecznej, oraz wszystkim zainteresowanym tą tematyką.