Brodzik Karolina

„Media i władza. Demokracja, wolność przekazu i publiczna debata w warunkach globalizacji mediów”  Piotr Żuk

 

Zachęcam do przeczytania książkę „Media i władza. Demokracja, wolność przekazu i publiczna debata w warunkach globalizacji mediów” Piotra Żuka , profesora Instytutu Socjologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Treść książki pozwola po części zrozumieć sytuację jaka zaistniała w Polsce to jest spór miedzy dziennikarzami a politykami i liczne niewyjaśnione posunięcia mediów. Autor podkreśla, że dostrzeżenie związku między komunikatami mediów – jednym z głównych ogniw współczesnego przemysłu kulturalnego – a kształtem i charakterem istniejących stosunków społecznych nie wymaga szczególnie pogłębionych analiz socjologicznych. Odrobina wyobraźni i wrażliwości społecznej pozwala dostrzec produkty i odbicia wirtualnego świata mediów w świecie realnym. To już nie media stanowią skrzywioną kalkę rzeczywistości, którą widzimy za oknem. Jest zupełnie odwrotnie – to codzienność staje się mniej lub bardziej udaną kopią obrazów medialnych.
Książka ta jest upomnieniem się o prawo do swobodnego i rzetelnego przepływu informacji nieograniczonego ani przez siły rynku i ekonomii, ani przez władzę polityczną i struktury państwa. Oddawany Czytelnikowi tom odrzuca przesłodzony, oficjalny obraz mediów początków XXI wieku i stara się ukazać rzeczywiste relacje między sferą władzy a środkami masowego przekazu. Wśród tych, którzy wierzą w „wolne media” oraz w medialny wizerunek polityki – książka może wyzwolić twórczą złość. Dla tych, którzy nie wierzą, że polityka wygląda tak, jak pokazują wiadomości telewizyjne oraz nie chcą ufać zapewnieniom elit o braku cenzury i kontroli informacji, przekazywany zbiór jest dobrą odskocznią od codziennych mitów . Książka skłania do zastanowienia się nad rolą mediów i papieru jako nośnika informacji we współczesnym świecie. Pokazuje do jakich celów to medium jest używane i nadużywane jako najnowocześniejszego i najszybszego obecnie środka przekazu informacji. W publikacji zanalizowano ponadto relacje między mediami a polityką, wskazując na niebezpieczeństwa wynikające z ich związków. Autor dokonuje też krytycznej analizy roli środków masowej informacji, omawiając współczesne konflikty medialne i niemedialne i odsłania mechanizmy i prawidłowości decydujące o charakterze tych konfliktów.
Autorzy tomu (zgodnie ze spisem treści); Piotr Żuk ale i Krzysztof T. Toeplitz, Teresa Święćkowska, Jarosław Klebaniuk, Sławomir Czapnik, Antoni Sułek, Jerzy Kochan, Sebastian Michalik, Piotr Rymarczyk, Marek Krakowski, Przemysław Wielgosz, Aleksandra Koś, Katarzyna Szumlewicz, Katarzyna Chmielewska, Tomasz Żukowski, Piotr Szumlewicz, Ewa Majewska, Przemysław Gulda, Michał Kozłowski, Beata Kowalska, Adam Nowak w sposób obrazowy ukazują szeroki i usystematyzowany przegląd aktualnego stanu wiedzy o funkcjonowaniu mediów masowych w demokracji. Media masowe rozpatrywane są pod kątem ich rosnącej roli w rozwiniętym systemie społecznym, tzn. jako pośrednicy w komunikacji między instytucjami systemu i resztą społeczeństwa oraz jako producenci i dostawcy kultury popularnej. Centralne miejsce mediów masowych w systemie czyni z nich kluczowy element trzech różnych układów zależności i praktyk: są istotnym ogniwem demokratycznego systemu politycznego ("czwartą władzą"), są też ważnym stymulatorem gospodarki i lukratywną dziedzina biznesu, to wreszcie główne źródło rozrywki dla większości społeczeństwa.Mimo wielu zasadniczych podobieństw, media masowe dzielą dość istotne różnice wynikające z techniki przekazu, skali działania oraz statusu prawnego (media komercyjne, publiczne, niekomercyjne). Te podobieństwa i różnice analizowane są w perspektywie procesów komunikowania masowego, czyli w sferze działalności nadawczej, świata przedstawionego w mediach, zachowań i reakcji odbiorców.

Książka szczególnie polecam przyszłym dziennikarzom czy już studentom dziennikarstwa, komunikacji społecznej, public relations, reklamy, kulturoznawstwa, socjologii społecznej, oraz wszystkim zainteresowanym tą tematyką.