Renata Szymaniuk
„Ustrój samorządu terytorialnego w Polsce” pod red. Marka Chmaja
Została ona napisana
przez zespół pracowników naukowych Wyższej Szkoły Handlu
i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie, Uniwersytetu Warmińsko
– Mazurskiego
w Olsztynie, Instytutu Nauk Prawnych PAN, Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej
w Lublinie oraz Uniwersytetu Opolskiego. Redaktorem naukowym jest prof. Marek
Chmaj, wykładowca UMCS w Lublinie. W skład zespołu redakcyjnego
weszli: Mariusz Bidziński, Marek Chmaj, Grzegorz Herc, Stanisław Hoc,
Edward Komorowski, Janusz Niczyporuk, Jerzy Rychlik.
Książkę wydano
w nakładzie 500 egzemplarzy przez oficynę wydawniczą Wyższej
Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie w 2005 r.
Liczy ona 267 stron. Recenzentem tej książki jest dr hab. Marek Zubik.
Książka składa
się ze wstępu, napisanego przez Marka Chmaja, który traktuje o treści,
jaka jest zawarta w dalszej części książki oraz o fakcie ważności
omawianego tematu
w kontekście naukowym, oraz XIII rozdziałów. Książka
zawiera również wykaz skrótów, używanych w tekście. Po każdym
rozdziale podana jest literatura, która pozwala na całościowe i dogłębne
przestudiowanie poruszanych w danym rozdziale zagadnień. Kwestie zawarte w
poszczególnych rozdziałach są dość przejrzyste oraz
uszeregowane w dobry sposób, co pozwala na zapoznawanie się z
zagadnieniami odnośnie samorządu terytorialnego w Polsce od podstaw do
kwestii bardziej szczegółowych. Każdy rozdział opatrzony jest również
wypunktowanymi hasłami na marginesach. Sprawia to, że czytelnik łatwo
może odnaleźć interesujące go zagadnienie.
Tematyka tego podręcznika
naukowego jest dość dobrze opracowana. Sekwencja poruszanych tematów
daje początek do rozważań bardziej szczegółowych. Autorzy
wychodzą od wyjaśnienia samego pojęcia, istoty i podstaw prawnych
samorządu terytorialnego
w Polsce. Modele samorządu, jakie są tu wyróżnione, to model
unitarny, w którym samorząd wykonuje wyłącznie zadania własne,
oraz model dualistyczny, w którym wykonuje on zarówno zadania własne, jak
również zadania zlecone (tzw. poruczone). Związane jest to również
z zadaniami zawartymi w ustawie o samorządzie terytorialnym. Ogólne
stwierdzenie, dotyczące istoty samorządu, opiera się na założeniu,
że jest on jedną z podstawowych instytucji ustrojowo – prawnych współczesnego
państwa, która posiada ustalony zakres kompetencji do zarządzania własnymi
sprawami, samodzielnie i niezależnie zawiadywanie swoimi sprawami w
zakresie administracji publicznej, a także samodzielne wykonywanie pewnych
funkcji państwowych o charakterze administracyjnym.
Autorzy poświęcili
rozdział II na przedstawienie genezy samorządu, które mówią
o dziejach kształtowania się samorządu od czasów średniowiecza
aż do lat 90 – tych XX w. Na uwagę zasługuje również fakt
istnienia dwóch koncepcji samorządu, a mianowicie „francuskiej” i
„pruskiej”.
Koncepcja „francuska” wiązała
się z uznaniem samoistnego kształtowania samorządu, która powstała
w wyniku rozwoju stosunków społecznych, będących pierwotnymi w
stosunku do tworzenia się struktur państwowych. Normatywnym wyrazem
tego modelu było uznanie samorządu jako tzw. „czwartej władzy”
w państwie przez Konstytuantę francuską w ustawie
z 1789 r. Koncepcja ta zakładała decentralizację władzy przy
zagwarantowaniu autonomii
i niezależności samorządowi terytorialnemu.
Koncepcja „pruska” z
kolei nieco później osadzona w chronologii, zakładała, że
między samorządem a strukturami państwowymi istnieje ścisły
związek. W ten sposób oznaczało to, że samorząd powinien
istnieć i funkcjonować wraz z silną i scentralizowaną władzą
państwową. Związana ona była z przegraną Prus z
Napoleonem w latach 1806 – 1807. Sytuacja, jaka miała miejsce po
podpisaniu pokoju w Tylży w 1807 r. wymagała wprowadzenia wielu
reform, nazwanych reformami Steina – Hardenberga. Dotyczyły one m.in.
utraty przywilejów stanowych przez miasta. Poruszona została również
kwestia restytucji samorządu w 1990 r. oraz reformy samorządu w latach
1997 – 1998.
Kolejne rozdziały
poruszają już kwestie bardziej szczegółowe, a mianowicie: wybory
do organów samorządowych, obejmując jednocześnie podstawy prawne
oraz podstawowe zasady wyborów wraz z przedstawieniem istoty metod przeliczania
głosów metodą d’Hondta oraz Sainte – Leaguë, istotę
referendum oraz zasady jego przeprowadzania i typy, przy uwzględnieniu
kryterium konieczności zastosowania i zasięgu terytorialnego. Kolejnym
zagadnieniem poświęcone jest zadaniom samorządu, gdzie
najprostszym podziałem jest podział na zadania własne i zlecone
(tzw. fakultatywne). Zadania te wiążą się z zagadnieniem,
dotyczącym jednostek i organów stanowiących z uwzględnieniem
kompetencji jednostek samorządu terytorialnego. Również wyróżnionym
zagadnieniem okazały się akty prawa miejscowego, mienie samorządu
oraz nadzór. Dodatkowo książka wsparta została przedstawieniem
ustroju miasta stołecznego Warszawy.
Książka ponadto
zawiera schematy organizacyjne urzędu gminy, starostwa powiatowego oraz urzędu
marszałkowskiego, które są opracowaniami własnymi autorów. Daje
to lepszy obraz funkcjonowania poszczególnych urzędów i ich powiązań.
Podstawową do rozważań
na temat samorządu terytorialnego stała się Konstytucja RP
z 1997 r. oraz ustawy o samorządzie gminnym z 1990 r., o samorządzie
powiatowym z 1998 r. oraz o samorządzie województwa z 1998 r.
Książka ta jest
szczegółowym przekrojem przez najważniejsze kwestie, związane
z powstaniem i funkcjonowaniem samorządu terytorialnego od początku
istnienia aż po czasy współczesne. Stanowi przede wszystkim
kompendium wiedzy, które zawiera podstawowe informacje oraz źródła,
które mogą posłużyć głębszej ich analizie. Język,
jakim jest napisana, jest zrozumiały; autorzy starają się używać
pojęć współczesnych. Pojawiają się również słowa
zapożyczone, które są jednak zrozumiale przetłumaczone.
„Ustrój samorządu
terytorialnego w Polsce” to książka polecana przede wszystkim
studentom oraz osobom, które spotykają się, czy to w szkole czy w
pracy, z występowaniem kwestii, odnoszących się właśnie
do tej tematyki.