Piotr Świętochowski
II rok Politologia
Narcyzm Stalina
Na pewno jedną z postaci o ciekawej i wartej głębszej analizie
osobowości politycznej jest Józef Stalin. Józef Wissarionowicz Stalin
urodził się na peryferiach kraju. Jako Gruzin, przedstawiciel narodu
poddanego, pozostającego w mniejszości, czuł się outsiderem.
Miało to wpływ na podjęcie jednej z najistotniejszych decyzji w
jego życiu, a mianowicie odrzucenia swego gruzińskiego dziedzictwa i
identyfikacji z rosyjskimi zdobywcami Gruzji, a nie z gruzińskimi ofiarami
Rosjan. Najprawdopodobniej dlatego właśnie, będąc komisarzem
do spraw narodowości, traktował narodowe aspiracje ludzi nierosyjskich
z wielką surowością. To on - Gruzin - w latach 1920-21 położył
kres krótkiemu okresowi niepodległości Gruzji przyłączając
ją do Związku Radzieckiego. Natomiast, w jaki sposób traktował
Ukraińców podczas kolektywizacji, pozostaje jedną z najczarniejszych
kart w historii ZSRR.
Stalin był potomkiem chłopów zarówno ze strony ojca jak i matki.
Jego rodzice zapewne analfabeci urodzili się jako chłopi pańszczyźniani.
. Wyzwoleni w 1864 r. przenieśli się do miejscowości Gori, gdzie
ojciec pracował jako szewc. . To także nie pozostało bez wpływu
na wybór drogi przez Stalina.
Mówił: „Zostałem marksistą ze względu na moją pozycję
społeczną”.
Ojciec Stalina był człowiekiem brutalnym i gwałtownym. Często
zaglądał do kieliszka, bił żonę i dziecko i nie był
w stanie zapewnić im utrzymania. Przyjaciel Stalina Iremaszwili dostrzegał
wyraźne związki między sytuacją domową, a zauważalnymi
później cechami osobowości Józefa. Pisał o tym: „Dotkliwe
bicie sprawiło, że ten chłopiec stał się tak zawzięty
i pozbawiony serca jak jego ojciec”
Ponieważ wszyscy ludzie sprawujący władzę nad innymi
wydawali mu się podobni do ojca, wkrótce zrodziło się w nim
pragnienie zemsty na wszystkich stojących wyżej od niego. Poczynając
od dzieciństwa, realizacji jego myśli o zemście stała się
celem, któremu wszystko podporządkował.
Postępowanie ojca nie zdołało go złamać. Rekompensatę
znajdował w uczuciu i wsparciu ze strony matki. Fakt, iż matka ulokowała
w nim wszystkie swoje ambicje i nadzieje na sukces, wywarł wpływ na
jego osobowość. Wchłonął jej przeświadczenie,
że stanie się kimś wyjątkowym, kimś kto zrealizuje
wielkie dzieła.
Zygmunt Freud zauważył, że „mężczyzna, który był
niewątpliwym faworytem matki, przez całe życie zachowuje poczucie
zdobywcy, przekonania, że odniesie sukces, które często pociąga
za sobą rzeczywisty sukces”
Erich Fromm twierdził, że Stalin był klasycznym przykładem
osobowości charakteryzującej się narcyzmem. Narcyzm to koncepcja
stosowana przy opisach zaburzeń osobowości wyrażających się
w nieprawidłowym stosunku do świata zewnętrznego.
Zaburzenia owe polegają na tym, że dana osoba postrzega jako zjawisko
w pełni realne jedynie „siebie”, swoje potrzeby, uczucia i myśli
oraz wszystko i wszystkich mających z nią związek. Wszyscy i
wszystko nie jest czymś nierzeczywistym, nie wywołującym
zainteresowania. Natężenie narcyzmu pozostaje w proporcji do ich
przekonania o własnej opatrznościowej misji i pretensji do nieomyłkowych
sądów oraz monopolu władzy. Kiedy podobne odczucia osiągają
natężenie takie jak u Stalina u szczytu jego władzy, wszelkie
wzywanie będzie postrzegane jako zagrożenie dla ich osobistych wyobrażeń
o sobie, a także dla ich wizerunku publicznego. Dlatego też nie
zawahają się przed niczym, aby je zdławić.
Amerykańska biografia Stalina- Robert Tucker- sugeruje, że brutalne
traktowanie Stalina przez ojca, wywołało głęboko
zakorzeniony lęk i poczucie izolacji we wrogim świecie, które mogły
doprowadzić do ukształtowania się osobowości neurotycznej.
Możliwe, że próbował odbudować w sobie poczucie bezpieczeństwa
poprzez ukształtowanie własnego wyidealizowanego wizerunku i przyjęcia
go jako rzeczywistej tożsamości. Poświęcał swą
energię na coraz intensywniejsze starania, mając na celu sprawdzenie
swojego „ja” w działaniu i uzyskaniu aprobaty innych.
Istotny wpływ na ukształtowanie osobowości Stalina miała
szkoła- -najpierw duchowa w Gori, a od 14 roku życia seminarium
duchowe w Tbilisi. Kościelne wykształcenie, które tam zdobył,
pomogło w uformowaniu się człowieka, który miał stać
się znany ze swego dogmatyzmu i skłonności do przestrzegania
spraw w kategoriach ostatecznych- czerni lub bieli.
W przemówieniach i pismach Stalina dostrzec można ich katechetyczną
strukturę, posługiwanie się metodą pytań i odpowiedzi,
sprowadzenie skomplikowanych zagadnień do uproszczonych formuł,
korzystanie z cytatów w celu wsparcia argumentacji. Kościelne wpływy
widoczne były też w jego stylu mówienia czy pisania po rosyjsku-
deklamatorski i repetycyjny zawierający liturgiczne tony.
Stalin jako uczeń szkół kościelnych musiał się często
modlić, a w niedziele i święta uczestniczyć w nabożeństwach
trwających trzy- cztery godziny. Spowodowało to silną reakcję
antyreligijną. Mnisi szpiegowali podopiecznych, podsłuchiwali,
przeszukiwali ich odzież i szafki oraz denuncjowali przed przełożonymi.
Jakiekolwiek naruszenie regulaminu było karane zamknięciem w celi. Już
po roku spędzonym w seminarium Stalin stał się zamknięty w
sobie i małomówny . Preferował samotność lub lekturę.
. Łatwo obrażał się bez powodu. Nauczył się ukrywać
swe uczucia, co stało się jego drugą naturą. W głębi
duszy żywił nienawiść do władzy, do praktycznego jej
wykorzystania wobec niego. Z pogardą odnosił się do tych, którzy
tę władzę dzierżyli, jak i do tych, którzy byli na tyle głupi,
aby jej się podporządkować. W seminarium nauczył się
sposobu przetrwania. Tu obserwował z bliska zamknięte społeczeństwo,
w którym konformizm wymuszany był przez system szpiegowania, denuncjacji i
strachu.
Jego córka, Swietłana Allilujewa, twierdzi, że Seminarium odegrało
olbrzymią rolę w ukształtowaniu charakteru Stalina, wzmacniając
i intensyfikując cechy wrodzone. Ponieważ Stalin nigdy nie żywił
żadnych uczuć religijnych, wg Allilujewej, nie kończące się
modlitwy i przymusowa nauka religii mogła spowodować tylko rezultaty
przeciwne do zamierzonych. Opierając się na swych doświadczeniach
z seminarium doszedł on do wniosku, że ludzie są nietolerancyjni,
grubiańscy, oszukują swoich podopiecznych w celu wymuszenia posłuszeństwa,
kłamią i z zasady mają liczne wady i bardzo niewiele zalet. Jedną
z form sprzeciwu Stalina było spędzanie mnóstwa czasu na czytaniu
zabronionych książek. To w seminarium po raz pierwszy zetknął
się z ideami radykalnymi Marksa, czy pierwszego rosyjskiego marksisty G.
Plechanowa, które następnie przyjął jako swoje: „Zostałem
marksistą ze względu na ostrą nietolerancję i jezuicką
dyscyplinę, które tak bezlitośnie zmiażdżyły mnie w
seminarium” wspominał po latach. Kiedy Stalin uczęszczał do
szkoły kościelnej w Gori wycofano ze szkół język gruziński
jako język wykładowy i zastąpiono go językiem rosyjskim.
Zmiana ta wzbudziła w nim zainteresowanie lekturą gruzińską.
Jedno z opowiadań, które wtedy przeczytał, wywarło na niego
niezatarty wpływ. Był to „Ojcobójca” historia Koby, który rzuca
wyzwanie Kozakom, broni praw chłopów i mści się za przyjaciół
wydanych przez wioskowych zdrajców. Jak wspomina przyjaciel Stalina, odtąd
zwanego też Kobą bohater tego opowiadania stał się jego
Bogiem, sensem jego życia. Chciał stać się drugim Kobą,
równie słynnym bojownikiem i bohaterem. Postać Koby miała w nim
się odrodzić.
Innym bohaterem, tym razem realnym, który wywarł wpływ na późniejszą
postawę Stalina był Łado Kecchoweli, którego spotkał będąc
w Seminarium. Kecchoweli był przywódcą rewolty, która doprowadziła
do zamknięcia seminarium, następnie rewolucjonistą działającym
w podziemiu; aresztowany i zastrzelony za swą działalność.
Dla Koby Kecchoweli przez wiele lat pozostawał przykładem
rewolucyjnego bojownika, wzorem postępowania. W piątym roku nauki
uznano Stalina za zatwardziałego mąciciela i wydalono z seminarium.
Iremaszwili pisał później, że Stalin wyniósł stamtąd
nieubłaganą i zawziętą nienawiść do administracji
szkolnej, do burżuazji i do tego wszystkiego w kraju co reprezentowało
władze carskie. Stalin wszedł na drogę, z której już nigdy
się nie cofnął. Ukończywszy 20 lat miał już ukształtowaną
osobowość, sprecyzowane marksistowskie poglądy oraz wybrane zajęcia-
życie zawodowe agitatora, misjonarza, którego celem było rewolucyjne
obalenie istniejącego porządku i zastąpienie go nowym
socjalizmem. Zapewne istotny, jeśli nie najważniejszy wpływ na
wybór takiego kierunku dalszej drogi przez Stalina miało przedstawione tu
środowisko wychowawcze, rodzina, szkoła, kontakty z rówieśnikami,
przeczytana literatura etc.